انجمن علمی جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزبا همکاری و مشارکت سازمان مدیریت بحران شهرداری کلانشهر تبریز سمینار مدیریت بحران و تاب آوری جوامع شهری در دانشگاه آزاد واحد تبریزبرگزار کرد.

به گزارش شاهدنیوز ،این سمینار باحضوراساتید برجسته جغرافیا و برنامه ریزی شهری و دانشجویان رشته های مختلف جغرافیا و برنامه ریزی شهری ،مدیریت بحران و کارشناسان حوزه ی شهری از سراسراستان در این سمینار شرکت کرده بودند.

سخنران این سمینار علمی دکتر علی پناهی مدیر گروه و عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری بودند و در خصوص موضوع سمینارسخنرانی کردند.

دکترپناهی سخنران این سمینار گفت : مدیریت بحران در کل جوامع جهانی قابل توجه و مطرح می باشد و بحران زمانی بوجود می آید که از یک حالت عادی به حالت بحران تغییر وضعیت می دهد.

وی گفت : در مدیریت بحران برخی از بحران ها را می توان پیش بینی کرد و ۹۹ درصد از بحرانها را نمیتوان پیش بینی نمود و در بحرانها از واژه پیش بینی نمی شود بهره مند شد مگر در بارش ها و طوفان ها این کار ممکن است.

دکتر پناهی در این سمینار گفت : در مدیریت بحران فقط می شود آموزش ها را بالا برد تا از این طریق درصد آسیب بحران را کاهش دادو باید در مواقع بحران در کشورمان ایران سلسله مراتب مدیریت بحران تعریف شود ، چرا که در زلزله ورزقان شاهدبودیم که چندین ارگان و سازمان اعلام کردند که مسئول مدیریت بحران آنها هستند و مردم با دیدن این وضعیت نابسامان مدیریت بحران کمک های خودرا مستقیم به دست نیازمندان می رسانند.

او گفت :در تبریز اگر زلزله ای رخ دهد کل شهر آسیب خواهد دید حتی اگر ساختماهایی که سالم ماندند در اثر آتش سوزی و سایر سوانح بوجود آمده از زلزله از بین خواهند رفت و معابر شهرتبریز برای هیچ یک از بحرانها آمده نیست .

مدیرگروه رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت : تبریز برای هیچ یک از بحرانها تاب آوری ندارد و حتی بیمارستانهای شهرتبریز نیز برای بحرانهای ابتدایی تاب آوری برای بحرانها را ندارد و ضرورت دارد آموزشهای لازم به شهروندان ارائه شود.

وی گفت : شهروندان سعی داشته باشند آموزشهای لازم راببیند ودر کلاس های آموزشی سازمان هلال احمر و سایر کلاسهای مربوطه که از سوی سایر ارگانها وشهرداریها برگزار می شود شرکت بکنند .

گفتنی است در پایان این سمینار به سئوالات سرکت کنندگان در این سمینار توسط دکتر پناهی و سایر اساتید پاسخ داده شد .