مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی گفت: ۴۴ مدرسه سنگی استان در قالب طرح محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت آموزشی طی یکسال آینده بازسازی می‌شود.

به گزارش شاهد نیوز ،«فرهاد فرهودی» روز یکشنبه در حاشیه آغاز تخریب و بازسازی مدارس سنگی بالای ۱۰ دانش‌آموز مراغه که از مدرسه روستای «یایشهری» کلید خورد، به خبرنگار ایرنا افزود: این ۴۴ مدرسه شامل ۱۶۷ کلاس درس است و با مشارکت گروه‌های جهادی، خیران و مردم بازسازی می‌شود.

هشت مدرسه از این تعداد در مراغه قرار دارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی بیان کرد: از ۴۴ مدرسه سنگی استان که در قالب طرح محرومیت‌زدایی بازسازی می‌شود، هشت مدرسه سنگی تخریبی با بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز در مراغه قرار دارد.

«فرهودی» اضافه کرد: بازسازی این مدارس از امروز(یکشنبه) و از مدرسه روستای «یایشهری» این شهرستان آغاز می‌شود و امیدواریم با حمایت دولت چهاردهم و مشارکت مردم، این هشت مدرسه با ۲۹ کلاس درس در سریع‌ترین زمان ممکن تکمیل شود.

 آغاز اجرای طرح محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت آموزشی در مراغه از روستای «یایشهری»

وی با بیان اینکه طرح محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت آموزشی که اخیرا با تاکید رییس‌جمهور به مرحله اجرا گذاشته شد پنج مولفه اجرایی دارد، اضافه کرد: این طرح بازسازی مدارس عارضه‌ای، کانکسی مستقل بالای ۱۰ دانش‌آموز، سنگی تخریبی بالای ۱۰ دانش‌آموز، مدارس با تراکم بالای ۳۵ دانش‌آموز در محدوده شهری و مدارس با سرانه زیر ۳۰ دانش‌آموز را هدف قرار داده است.

«فرهودی» با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مدارس شهرهای بزرگ نیز به بازسازی نیاز دارد، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور نیز ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته و ۲.۱ دهم آن برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده اختصاص یافته است.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی در صورتی که این سهم در سال آینده به نوسازی مدارس پرداخت شود، بخش قابل توجهی از مدارس استان بازسازی می‌شود.

وی همچنین در مورد طرح‌های نیمه‌تمام نیز بیان کرد: اکنون ۱۷۹ طرح نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد که تمامی آنها طی یکی ۲ سال آینده تکمیل می‌شود.

به گزارش شاهد نیوز «حمیدرضا خان محمدی» معاون وزیر آموزش و پرورش همزمان با پنجم آذرماه و سالروز تاسیس سازمان بسیج مستضعفان، دستور آغاز اجرای نهضت محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی در دولت چهاردهم را اعلام کرد.

اجرای این طرح در حقیقت در سایه تاکید رییس‌جمهور و با تکیه بر تفکر بسیجی آغاز شد و از آنجایی که سطوح محرومیت‌زدایی در استان‌ها یکسان نیست، مشکلات این بخش با شکل‌دهی جریان‌های مردمی حل می‌شود.

ضمن توجه به اینکه توسعه عدالت آموزشی و محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی اولویت‌دار، کاهش تراکم کلاس‌های دولتی بالای ۳۵ نفر بر اساس جدول ۲۰ ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، افزایش سرانه فضای آموزشی مناطق بحرانی زیر سه مترمربع به ازای هر دانش‌آموز و توسعه مشارکت‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و بنگاه‌های اقتصادی در چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی و افزایش مشارکت خیران مدرسه‌ساز از اهداف اصلی آن است.

تاکید رییس‌جمهور به محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی

شخص رئیس‌جمهور به موضوع مهم محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی کشور توجه ویژه دارد و ورود شخص اول اجرایی کشور به موضوع زدودن غبار محرومیت از کالبد نظام تعلیم و تربیت، یک فرصت تاریخی است.

دکتر پزشکیان از ابتدای دولت چهاردهم بر ضرورت محرومیت‌زدائی از فضاهای آموزشی کشور تاکید کرد که به دنبال آن در جلسات مختلف ضمن تبیین موضوع دستورالعمل نهضت محرومیت‌زدائی از فضاهای آموزشی تنظیم، و این طرح پنجم آذرماه و همزمان با روز تاسیس بسیج در منطقه کمتر توسعه‌یافته «کلات» به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد.

عدالت آموزشی از اولویت‌های دولت چهاردهم است

وزیر آموزش و پرورش نیز صبح روز هفتم آذرماه و در آئین تجلیل از خیر مدرسه‌ساز و افتتاحیه مدرسه «وکیلی» در نیشابور گفت که «محرومیت زدایی، کیفیت‌بخشی و عدالت آموزشی از سیاست‌ها و اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم است».

به گفته «علیرضا کاظمی» رئیس‌جمهور با تشکیل کمیته محرومیت‌زدایی و عدالت آموزشی، تقریباً هر هفته با آموزش و پرورش نشست‌های تخصصی برگزار می‌کند و این نشاندهنده اهمیت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم است.