رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد: زنگزور در سال ۱۹۲۰، یعنی ۱۰۱ سال قبل به ارمنستان داده شده است و قبل از آن متعلق به ما بود. در مورد ایروان هم همین مسئله است و ارامنه بخش تاریخی آن را ویران کرده‌اند. آذربایجانی‌ها از جمله اجداد من در ایروان زندگی کرده‌اند.

به گزارش شاهدنیوز به نقل از آناج ،الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در همایش “نگاه جدید به قفقاز جنوبی؛ توسعه و همکاری پس از مناقشه” در باکو گفت: این‌گونه یاد داده شده است که  کسانی که خواهان پاک کردن تاریخ آذربایجان هستند، گویا قهرمانان هستند اما در اصل  آن‌ها جنایتکاران هستند. مثال‌هایی نظیر شائومیان و سایرینی که آذربایجانی‌ها را به قتل رساندند و نسل‌کشی کردند وجود دارند. به همین خاطر، ما می‌خواهیم نسل جوان بداند که زنگزور اراضی تاریخی آذربایجان است.

علی‌اف افزود: زنگزور در سال ۱۹۲۰، یعنی ۱۰۱ سال قبل به ارمنستان داده شده است. قبل از آن، این اراضی متعلق به ما بود. من وقتی از “گویچه” حرف می‌زنم، آن‌ها آن را دریاچه سوان می‌نامند. نگاه کردن به نقشه اوایل قرن ۲۰ کفایت می‌کند. شما در نگاه به آنجا  سوان را نخواهید دید. شما در آنجا گویچه را خواهید دید. در مورد ایروان هم همین مسئله است. آن‌ها بخش تاریخی ایروان را ویران کرده‌اند. این واقعیتی روشن است، آذربایجانی‌ها از جمله اجداد من در آنجا زندگی کرده‌اند. اما این به معنای آن نیست که ما ادعاهای ارضی داریم. من گفته‌ام که بله ما به آنجا بازخواهیم گشت. من نگفته‌ام که ما با تانک به آنجا بازخواهیم گشت. من گفته‌ام که ما بازخواهیم گشت. این به آن معناست که چراکه نه! اگر ما به دالان زنگزور باز می‌گردیم، اگر ما از این راه استفاده می‌کنیم، چرا به ایروان بازنگردیم؟ زمانی خواهد آمد که ما این کار را خواهیم کرد. من موضعم را بیان می‌کنم.

  • منبع خبر : آناج