رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان‌غربی با تولید 21 هزار و 500 تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و 350 هزارکندوی مدرن و بومی، امسال نیز مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داد.

رسول جلیلی ، اظهار داشت: آذربایجان‌غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب ، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارگیری انجام شده  آذربایجان‌غربی با تولید 27 درصد عسل کل کشور، چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

مدیرجهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: میانگین تولید از هرکندوی مدرن17کیلو گرم و از کندوهای بومی 5/5 کیلوگرم است و در مجموع در سطح استان تعداد یک میلیون و 234 هزار کندوی مدرن و 110 هزار کندوی بومی وجود دارد.

جلیلی خاطرنشان کرد: شهرستان خوی با داشتن بیش از 390 هزار کندو و تولید بیش از10هزار تن عسل ، مقام اول استان را با تولید بیش از 50 درصد عسل تولیدی به خود اختصاص داده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یادآورشد: در حال حاضر تعداد بهره برداران این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند 6هزار و 165 نفر و تعداد  پنج هزار 250نفر به صورت فصلی در زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

اشتغال دائم و فصلی بیش از 11هزار نفر در صنعت زنبورداری آذربایجان‌غربی

جلیلی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار سرشماری زنبورستان‌های آذربایجان غربی 6 هزار و 165 نفر بهره بردار به صورت مستقیم و پنج هزار و 250 نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می‌آورند.

وی عنوان کرد: با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های تخصصی لازم در خصوص تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل براساس آمارگیری‌های انجام شده، مقدار92کیلوگرم ژله رویال و 2هزار و 212کیلوگرم گرده گل، 704 هزار و 425کیلوگرم بره موم و 12 هزار و 732کیلو گرم موم از زنبورستان‌های استان تولید و به بازار مصرف عرضه شده است که به نوبه خود یکی از راه‌های پر درآمد برای زنبورداران محسوب شده و در اشتغال زایی سهم بسزایی را دارد.

این مقام مسوول همچنین با بیان اینکه این استان دارای یک اتحادیه قوی و فعال به نام اتحادیه تولید کنندگان عسل است، اذعان کرد: آذربایجان‌غربی با 16 تعاونی زنبور داری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده‌های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد و با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن 6 کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان‌های مختلف در فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.

جلیلی افزود: از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این استان در بخش زنبورداری می توان به تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.